tranastriathlon.se

Triathlon distanser: Här är allt du behöver veta

Om du letar efter en ny utmaning har vi en guide som hjälper dig att komma igång.

Triathlon är alltid en populär disciplin, på grund av den unika mixen av discipliner som var och en kräver sitt eget fokus, sin egen träning och sin egen utrustning.

Ett triathlontävling består av tre olika tävlingar som alla är kopplade till varandra - simning, cykling och löpning - vilket gör det till en uthållighetssport med en twist.

Det är inte förvånande att det finns en hel del överlappningar mellan triathlon och cykling, särskilt eftersom cykelsträckan i en triathlon ofta liknar en tidskörning, medan simning och löpning kan bidra till att förbättra prestationen på cykeln.

Elitryttare är också mycket bekanta med fördelarna med triathlon, eftersom den tidigare världsmästaren i TT Emma Pooley och den tidigare nationella TT-mästaren Matt Bottrill båda har tävlat på hög nivå i disciplinen.

Men det är inte bara tidskörningen som har likheter, eftersom vissa triathlontävlingar också har tillåtit drafting under körningen, vilket gör dem mycket mer lika en gruppkörning, men det är fortfarande så att de flesta tävlingar inte tillåter drafting, vilket gör cykeln till en individuell tävling, där aerodynamik möter kraft.

British Triathlon Federation (BTF) har ett åldersgruppssystem som gör det möjligt för amatörer att tävla för att sedan gå vidare till nationella, europeiska och världsmästerskap, vilket fungerar som en mycket kraftfull motivationsfaktor för blivande triathleter att klättra i graderna.

DISTANSER FÖR TRIATHLON

Triathlon består av simning, cykling och löpning. Det finns även akvatlon (simning och löpning) och duathlon (löpning, cykling och löpning). Men låt oss fokusera på alternativet med tre idrotter. även om en triathlon som vi nämnde ovan består av simning, cykling och löpning finns det andra former, till exempel akvathlon (simning och löpning) och duathlon (löpning, cykling och löpning), men vi kommer att fokusera på det traditionella formatet.

Distanserna kan ofta variera, men tabellen nedan ger dig en inblick i de vanliga distansalternativen för en triathlon.


Simning Cykel Löpning
Super sprint triathlon 500 m 10 km 2,5 km
Sprinttriathlon 750 m 20 km 5 km
Triathlon på standard-/olympisk distans 1,5 km 40 km 10 km
70.3/medel/halv-Ironman-distans 1,9 km 90 km 21,9 km
Ironman-triathlon 3,9 km 180 km 42 km (maraton)
TRÄNING I TRIATHLON
Precis som för tidskval och andra cykeldiscipliner kommer din träning att variera mycket beroende på distansen för det valda evenemanget. Men på alla längder vill du sätta en stark tid i varje etapp av triathlon, så du bör försöka fastställa vilken zon du kommer att tävla i.

Här är några saker att tänka på som är relevanta för alla distanser:

Det finns dock några viktiga överväganden som gäller för alla distanser...

Triathlon simträning

För cyklister är simning och löpning ofta fruktade ord. När det gäller simning är formen viktig. Du kan vara i form som en flicka, men om din teknik är dålig kan du ge bort värdefulla minuter och sekunder på tävlingsdagen. När du börjar simma kan några coachade sessioner tidigt hjälpa dig att undvika några vanliga misstag. Försök med ditt lokala fritidscenter för att hitta simundervisning med tränare.

I vissa kortare tävlingar simmar man i bassängen under loppet. I detta fall är det inte tillåtet att göra tumlarvändningar - endast touch-svängar är tillåtna. Du kommer att vara seedad i stort sett i hastighetsordning, men om du behöver passera någon under loppet är det bara att knacka på deras tår.

Vid andra evenemang sker simningen i öppet vatten. I dessa fall gör drafting en stor skillnad - så du vill öva på att kunna hänga fast vid en snabb simmare och stanna där. Starten beskrivs ofta som en "tvättmaskin" - och det kan ta ett par lopp att vänja sig vid detta, liksom kylan som kan kräva viss acklimatisering.

I en tävling i öppet vatten måste du "se" - t.ex. se till att du simmar i rätt riktning. Öva på detta genom att sikta på bojar i en sjö eller ett havsområde. Du kommer troligen att ha en våtdräkt på dig, vilket innebär att dina ben har större flytförmåga och att simningen därför till stor del drivs av dina armar - du kan öva detta genom att simma utan att sparka i bassängen.

Kort sagt - när det gäller simning är formen avgörande. Och om du ska delta i en triathlon i öppet vatten ska du inte bara fokusera på form och kondition - öva också i öppet vatten eftersom de tekniska färdigheterna för att sikta och dra sig fram bara kan läras ut där.

Cykelträning för triathlon

Om du kommer från en cykelbakgrund kan det här kännas som den lätta biten. Det är också ofta den längsta biten och därför den sträcka där du kan ta igen mest tid.

Du tränar för en jämn ansträngning över distansen - så om det är en olympisk distans (40 km/25 miles) kommer din träning att se ut ungefär som den förberedelse som en tidstävlingsförare skulle använda - med sessioner som FTP/tröskel fokuserad 2 x 20 minuters ansträngning och kortare 4 x 5 minuters sessioner för att öka kraften.

Om du tävlar i sprint skulle du fokusera på något kortare ansträngningar, och de som tävlar i längre distanser kanske vill tänka på intervaller på 2 x 40 eller 3 x 20 minuter för att förbereda dem för långa distanser kring FTP/tröskel.

Det här domännamnet är till salu